lauantai 26. tammikuuta 2013

Kolmas viikko

Tämän viikon luennoilla, jotka eivät olleetkaan periteiset luennot, käsiteltiin pitkälti yhteisöllistä oppimista. Jotenkin nyt tuntuu, että samaa aiheitta tulee joka kurssilla. Ei sillä ettei se olisi tärkeää ja hyödyllistä, mutta silti.

Yhteisöllinen oppiminen on sitä kun suurempi joukko ihmisiä pyrkii tietoisesti selittämään jotain tiettyä ilmiötä tai asiaa. Sosiaalinen kanssakäyminen on suuressa roolissa yhteisöllisen oppimisen kannalta, sillä tietoa rakennetaan yhdessä. Monesti tämänkaltainen oppiminen kouluissa on tehokasta ja mielekästä oppilaiden mielestä. Kun oppimisesta tehdään projekti, jonka tekemiseen oppilaat saavat itse vaikuttaa, saa se monesti oppilaat innostumaan oppimisesta ja tuntemaan itsensä tärkeäksi. Tietysti monissa tapauksissa tämän kaltainen opiskelutapa teettä opettajalla enemmän töitä, kuin silloin jos opettaja opettaa luokan edessä ja oppilaat istuvat paikoillaan.

 Luennolla me tutkimme yhteisöllisen oppimisen erilaisia menetelmiä pienemmissä ryhmissä; ensin jakauduimme kotiryhmiin, joissa jokainen sai oman vastuumenetelmänsä. Tutkimme asiantuntija ryhmissä omia alueitamme, jonka jälkeen palasimme kotiryhmään tekemään yhteenvetoa. Tämänkaltainen oppiminen on toteutettu palapelimenetelmällä, jokainen opettaa ryhmässä omasta erikoisalastaan.

Itse tutkin tutkivaa oppimista ja erityisesti opettajan roolia tutkivassa oppimisessa. Tässä menetelmässä toimitaan hyvin tutkimuksen omaisesti ja on tarkoitus oppia ymmärtämään monimutkaisia ilmiöitä ja ongelmia. Tutkivaan oppimiseen on helppo liittää tieto- ja viestintäteknologiaa: tiedonetsintää, prossessin tallentamista ja muille jakaminen.

Demo-tunnilla jatkoimme tabletteihin tutustumista ja erityisesti niiden appseihin. Ajatuksena oli löytää sellaisia appseja, joita voisi hyödyntää opettamisessa ja oppimisessa. Niitä on valtava määrä olemassa ja joitain aivan hyviäkin löytyi. Mielenkiinnolla odotan ensi viikkoon, millaisia muut ovat löytäneet. :)

2 kommenttia:

  1. Oot oikeassa tuossa opettajan työtaakassa, mitä tulee näihin yhteisöllisiin opetusmenetelmiin. Toisaalta opettajahan on oikeestaan niissä taustavaikuttajana - työmäärä ei välttämättä oo suurempi, mutta vastuu ehkä painaa sitäkin enemmän. Voisin kuvitella, että ite hermoilisin projektin kuluessa, että tuleekohan kaikki tarpeelliset asiat opituiks. Pitäis vaan osata luottaa oppilaiden kykyihin, kyllä ne osaa. Rento asenne on projekteissa ehotonta. Siks uskonki, että sää sovellat työssäs paljo yhteisöllistä oppimista.:-)

    VastaaPoista
  2. Minustakin tuntuu, että yhteisöllistä oppimista painotetaan jokaisella tunnilla! Toki tärkeä aihe ja jää ainakin mieleen paremmin, kun kuulee siitä useammin..
    Kiinnostaisi kokeilla enemmänkin yhteisöllisen oppimisen menetelmiä, jotta osaisi niitä sitten hyödyntää tulevassa työssä tehokkaasti! ^_^

    VastaaPoista